czwartek, 24 marca 2011

Samochody BMW i Audi

Zastanawiałeś się może kiedyś nad historią samochodu którym jeździsz lub wcześniej jeździłeś? Może warto przeczytać choć trochę na ten temat.


Historia samochodów BMW

 Bayerische Motoren Werke AG Miimchen - oto pełna nazwa wytwórni. Bawarska Fabryka Motorów założona została w 1916 r. jako fabryka sprzętu lotniczego. W 1923 r. rozpoczęła produkcję motocykli, które szybko zdobyły sobie uznanie u użytkowników.

W 1928 r. powstał oddział firmy BMW w Eisenach, gdzie rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi, wzorowanych na angielskim samochodziku Austin Seven. Do wybuchu II wojny światowej wytwarzano różne modele samochodów osobowych, w tym bardzo popularne modele-326, 327 i 328. W okresie wojny zakłady BMW wytwarzały silniki do samolotów Messerschmitt, Heinkel i innych, a po jej zakończeniu w Eisenach wytwarzano samochody BMW 340.

Od 1 952 r. samochody BMW wytwarzane były w Monachium. W 1966 r. BMW przejęła firmę niemiecką Hans Glas. Samochody BMW znane są z dokładności wykonania, a także dobrej dynamiki.

Oprócz dużych wozów napędzanych widlastymi, 8-cylindrowymi silnikami, firma BMW produkowała w drugiej połowie lat pięćdziesiątych małe samochody napędzane jedno- i dwucylindrowymi silnikami o pojemności skokowej 250, 300 i 600 cm3. Były to tzw. mikrosamochody. Na początku lat sześćdziesiątych mikrosamochody zostały zastąpione nieco większymi samochodami, o większym nadwoziu i z silnikiem o pojemności 700 cm3. Zapotrzebowanie na małe samochody malało, a duże BMW stały się już przestarzałe, zwłaszcza ich nadwozia. Firma zaczęła przeżywać kryzys; mówiło się już głośno, że przestanie istnieć. Kierownictwo firmy postanowiło się jednak bronić. W 1962 r. rozpoczęto produkcję samochodu BMW 1500, który miał nowe 4-drzwiowe nadwozie i wiele nowych zespołów. Rok później przybyła nowa odmiana tego pojazdu z silnikiem 1800 cm3, a w następnym - 1964 r. wprowadzono do samochodu silnik 1600 cm3. Tak powstał samochód oznaczony BMW 1600, który był wytwarzany przez okres dwóch lat. Samochód spotkał się na rynku z dobrym przyjęciem i nie tylko poprawił sytuację finansową firmy, lecz spowodował jej dalszy rozwój.

Na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1966 r. bawarska firma prezentowała nową odmianę nadwoziową samochodu BMW 1600, dopisując do jego oznaczenia cyfrę 2, co ma oznaczać 2-drzwiowe nadwozie lub drugą serię wozów o tej samej pojemności skokowej silnika. Krótko po prezentacji ruszyła produkcja seryjna pojazdu. BMW 1600-2 był mniejszym samochodem od BMW 1500, miał krótsze, węższe i niższe nadwozie, a także mniejszy rozstaw osi. Zmniejszenie wymiarów zewnętrznych nadwozia spowodowało zmniejszenie wewnętrznej przestrzeni użytecznej samochodu. Mało było miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Poza tym tylna kanapa była tak ustawiona, że nawet pasażer niskiego wzrostu (np. 160 cm) opierał się głową o tylną szybę. Przy gwałtownym zwiększeniu szybkości jazdy stwarzało to poważne niebezpieczeństwo urazów. Przednie indywidualne fotele można było regulować wzdłuż osi nadwozia i pochylać oparcia aż do położenia na kanapę tylną, nie uzyskiwało się jednak równej płaszczyzny do spania.

Samochód miał dobrze przewietrzane wnętrze nadwozia. Szyby w drzwiach były opuszczane, natomiast szyby obok drzwi - odchylane do przodu. Oprócz tego był system wentylacji bezprzeciągowej, powietrze z wnętrza nadwozia usuwane było przez otwory przy szybie tylnej.


Samochód Audi Quattro


 W czasie jazdy na zakręcie przednie koła samochodu pokonują znacznie dłuższą drogę niż koła tylne. Różnica długości łuku, po jakim biegną koła przednie i tylne przy jednoczesnym ich napędzaniu może powodować, że koła niepotrzebnie będą ulegały poślizgowi. Oprócz poślizgu ogumienia, a więc przyspieszonego zużycia opon, nastąpiłoby większe zużycie kółzębatych i powstawanie nadmiernych naprężeń w układzie przeniesienia napędu. Tym niekorzystnym zjawiskom zapobiega międzyosiowy mechanizm różnicowy umieszczony pomiędzy osiami kół. Mechanizm ten rozdziela równomiernie moment napędowy na obie osie. Za międzyosiowym mechanizmem różnicowym znajduje się długi, dwuczęściowy wał napędowy, przekazujący moment napędowy na oś tylną samochodu. Według obliczeń niemieckich konstruktorów zastosowanie napędu na obie osie pojazdu zwiększa jego masę o 75 kg w stosunku do masy samochodu z napędem kół przednich i tylko o 35 kg w porównaniu do masy pojazdu wyposażonego w klasyczny układ napędowy: silnik z przodu   napęd na koła tylne. Podkreślane były zalety samochodu Quattro: wprost rewelacyjne zachowanie się na śliskich nawierzchniach, podobnie w czasie pokonywania zakrętów, mniejsze zużycie opon, a także krótsze drogi hamowania. Świetna była też dynamika samochodu do prędkości 100 km/h Ouattro rozpędzał się w ciągu 7,1 s. Nadwozie Audi Ouattro stylizacją zewnętrzną przypominało model 200, zwłaszcza w przedniej części. W rzucie bocznym linia nadwozia narysowana była na wzór klina. Przedni i tylny spoiler podkreślały sportowy charakter samochodu.

Od jesieni 1983 r. budowane były dwie wersje samochodu: Audi Ouattro i Audi Ouattro Sport. Ten drugi pojazd miał mniejszy rozstaw osi (220,5 cm) oraz silnik z 4 zaworami dla każdego z 5 cylindrów. Prędkość maksymalna Audi Ouattro Sport wynosiła 250 km/h.

Artykuł pochodzi z serwisu http://artykuly.com.pl/artykuly/13572_samochody-bmw-i-audi.html- Twojego źródła artykułów do przedruku.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz